سیستم مدیریت فرایند کسب و کار بستر انجام کسب و کارها در آینده خواهد بود. این سیستم به عنوان یک محیط ساده مدل سازی، یکپارچه سازی و اجرایی که می تواند برای پیاده سازی دقیق هر فرایند کسب و کار به کار رود، تشریح می شود. سیستم مدیریت فرایند کسب و کار می تواند به عنوان یک موتور برای فرایند کسب و کار تصور شود. این سیستم مکانیزمی را برای اتصال اجزای برنامه های کاربردی به همدیگر جهت خودکارسازی و به اشتراک گذاشتن فرایند کسب و کار عملیاتی و استراتژیک به روشی قابل مدیریت و قابل انعطاف ارائه می کند. جایگاه سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار در تعاملات اجزای مختلف یک سازمان در شکل زیر نشان داده شده است.
سیستم مدیریت فرایند کسب و کار، یکپارچگی سیستم های موروثی و همکاری آنها با نسل بعدی فرایند کسب و کار را از طریق الحاق این دو و خودکارسازی فرایند کسب و کار فراهم می کند. به این ترتیب برنامه های کاربردی مدیریت گردش کار و فعالیت های انسانی یکپارچه می شوند و کسب و کار نیز توسط سیستم مدیریت فرایند کسب و کار، اداره می شود برنامه های کاربردی جدید می توانند بدون نیاز به مهندسی نرم افزار، به گونه ای نوشته شوند که با کل فرایند تقابل داشته باشند و یا آن را از ابتدا تا انتها تغییر دهند. در دنیای جدید فرایند محور، فناوری اطلاعات و برنامه های کاربردی با آندسته از معماری های نرم افزار سازگار خواهند بود که با سهولت بیشتری با فعالیت های کسب و کار تطبیق پیدا کنند.
برگرفته از مقاله "همسویی فناوری اطلاعات و مدیریت فرایند کسب و کار در ارتقاء فرایندهای سازمانی" در اولین همایش بین المللی مدیریت فرایندهای سازمانی نوشته محمد مهدی بهرام زاده و سمیه شوکتی مقرب
برای مطالعه مطالب بیشتر در این خصوص اینجا را کلیک نمایید.