بکارگیری متدولوژی مناسب از مهمترین عوامل موثر در موفقیت یک پروژه مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) محسوب میشود. متدولوژی مجموعهای سازمان یافته از رویهها، تکنیکها و ابزارها است که برای راهبری پروژه در چرخه حیات آن و به منظور دستیبابی به اهداف و کاهش مشکلات درجریان پروژه توسعه یافته است.
باید به این نکته توجه داشت که رویکردهای مختلفی تحت عناوینی همچون متدولوژی، چارچوب، روش و … در مجامع علمی مطرح است که هر کدام در سطوح و لایههای مختلف از مراحل چرخه BPM استفاده میکنند.
با نگاه کلی به متدولوژیها و چارچوبهای مختلف BPM، ۲ وظیفه مشترک در تمامی متدولوژیها مشاهده میشود: شناخت وضعیت کنونی فرایندها در سازمان و نمایش چگونگی عملکرد فرایندهای جدید و بهبود یافته.
علاوه بر وظایف بالا یک متد BPM میتواند قابلیت تحلیل را نیز دارا باشد و از روشهای شبیهسازی کامپیوتری برای این منظور بهره ببرد. با بررسی متدولوژیها متعددی که برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار ارایه شدهاند مشخص شده است که در اکثر آنها چهار مرحله اصلی به شرح زیر وجود دارد:
مرحله طراحی و مدلسازی فرایند:
در این مرحله ابتدا هسته اصلی کسب و کار فرآیندهای مربوطه مدلسازی میشوند. اکثر متدولوژیها بهینهسازی فرایندها را از همان ابتدا توصیه نمیکنند. لذا میتوان از روی وضعیت موجود مدلسازی را انجام داد و بعد با استفاده از مکانیزمهایی که متدولوژی BPM در اختیار میگذارد، فرآیندها را بهبود داد. برای مدلسازی فرایندها میتوان از ابزارهایی که برای این منظور وجود دارند، بهره جست. معمولا متدولوژیها به فراخور روشی که استفاده میکنند، ابزارهایی نیز برای مدلسازی فرایندها پیشنهاد میکنند.