همسو سازی عملکرد فرآیندها با اهداف کسب و کار مهم ترین دلیل شناخت و درک مدیریت فرایندهای سازمان است.
معیارهای اندازه گیری عملکرد فرآیند
همه فرآیندها در سازمان دارای معیار های اندازه گیری هستند که کارکرد و میزان خروجی آنها را اندازه گیری می کند. هدف کلی از درک و شناسایی معیارهای اندازه گیری فرایندهای سازمان، این است که مدیریت بتواند مبنای ارزشی برای انجام تغییرات یا بهبود فرایندهای سازمان خود به عنوان بخشی از چرخه مدیریت عملکرد فرآیند فراهم سازد.
چهار رکن کلیدی جهت اندازه گیری فرآیند عبارتند از:
1. زمان
2. هزینه
3. ظرفیت یا حجم خروجی فرآیند
4. کیفیت
1. زمان یا زمان سیکل فرایند: مدت زمان مورد نیاز برای ایجاد خروجی از زمان شروع فرآیند است.
2. هزینه فرآیند: میزان ارزش پولی اجرای فرآیند است. شامل:
1-2.هزینه منابع: میزان ارزش پولی منابع مورد استفاده فرآیند.
2-2. هزینه فرصت: میزان ارزشی است که در نتیجه عدم انجام صحیح فرآیند از دست می رود.
3.ظرفیت فرایند: میزان ارزش حجمی خروجی فرآیند. این شاخص معمول ترین شاخص فرآیند است که اندازه گیری و گزارش می شود.
4. کیفیت فرایند: می تواند به اشکال ذیل بیان گردد:
1.4. رضایت مشتریان
2.4. قابلیت فرآیند: محاسبه این شاخص نیاز به آشنایی با روش ها و مفاهیم آماری می باشد. که فعلا موضوع بحث نمی باشد و اگر فرصت شد به بحث Variation و قابلیت فرآیند می پردازم.
3.4. نرخ خروجی نامنطبق فرآیند
متدهایی اندازه گیری
اندازه گیری فرآیندها می تواند به صورت دستی یابد صورت مکانیزه با استفاده از سیستم های مکانیزه مدیریت کسب و کار BPMS ها انجام پذیرد.
برای مطالعه مطالب بیشتر در این خصوص اینجا را کلیک نمایید.