تحول فرایند، بهبود و ارتقاء توانمندی فرآیند است که با
استفاده از یک روش نظام مند و متدولوژی معین اتفاق می افتد.
از جمله این روش ها و راهکارها می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
1.شش سیگما
اواسط دهه 80 میلادی توسط موتورولا ایجاد شد و در اواسط دهه 90 توسط جک ولش مدیر
وقت جنرال الکتریک به دلیل طرح منافع بالای اجرای آن برای چنرال الکتریک عمومیت
یافت.شش سیگما یک روش داده محور بر پایه تحلیل های آماری داده های هر فرآیند می
باشد.
از شش سیگما اصولا در فاز تحلیل و جهت تعیین فرصت های بهبود فرآیند استفاده می
گردد. از این رویکرد در شرکتهای تولیدی و خدماتی می توان بهره برد.
2. ناب سازی
موسس این رویکرد شرکت تویوتا می باشد. این روش یک رویکرد مدیریتی است که بر روی
اتلاف در سازمان تاکید دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:
- تولید بیش از حد
- حمل و نقل
-موجودی
-ضایعات
این رویکرد بیشتر مناسب شرکتهای تولیدی می باشد و رویکرد بسیار جامع و گسترده ای
است که نیاز به تصمیم گیری در سطح کلان سازمان دارد. چون نحوه تعامل با تامین،
تولید و فروش را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد.
3. مدیریت کیفیت جامع TQM
در مدیریت کیفیت جامع تمرکز بر بهبود فرآیندها با لحاظ نمودن منافع کلیه ذینفعان
اعم از سهامداران، مشتریان، کارکنان، تامین کنندگان و جامعه می باشد.
4. هزینه یابی بر مبنای فعالیت
در این روش بیشتر برجنبه های هزینه و سودآور بودن فعالیتها پرداخته می شود و داده
های مالیفرایند مبنای تصمیم گیری خواهد بود.
برای مطالعه مطالب بیشتر در این خصوص اینجا را کلیک نمایید.